• امروز : پنج شنبه - ۱۸ آذر - ۱۴۰۰
  • برابر با : 5 - جماد أول - 1443
  • برابر با : Thursday - 9 December - 2021
1
سید سعید زاهد زاهدانی؛

عاشورا و جامعه امروز

  • کد خبر : 1321
  • 24 شهریور 1399 - 10:35
عاشورا و جامعه امروز
امام حسین(ع) با به وجود آوردن صحنۀ کربلا در همۀ تاریخ مبدل به نشانه و الگوی ایستادگی در مقابل انحراف، ظلم و فساد شدند و حرکت ایشان در گسترۀ تاریخ احیای دین جدّ او را فریاد کرد. یعنی می توان گفت رسالت حضرت رسول اکرم (ص) با قیام کربلا، در طول تاریخ به شکلی ناب و بی پیرایه به کلّ بشریت ابلاغ شد و می شود.

به گزارش رسانه دانش؛ پرونده ویژه «ملّت امام حسین(علیه السلام)» با موضوع مطالعه اجتماعی قیام حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) و جامعه امروز، با آثاری از استادان و پژوهشگران اجتماعی در آستانه شب عاشورای ۱۴۴۲ و همزمان با آغاز به کار رسمی تارنمای «رسانه دانش» منتشر می شود.

در ادامه یادداشت اختصاصی سید سعید زاهد زاهدانی، دانشیار جامعه شناسی دانشگاه شیراز و مسئول پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی را در این پرونده ویژه از نظر می گذرانیم. 

قیام امام حسین (ع) در محرم سال ۶۱ هجری قمری برای احیای دینی بود که توسط جدّ ایشان پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی (ص) پایه گذاری شده بود.  پیامبر اکرم (ص) آخرین دین خداوند تبارک و تعالی را به جامعۀ اهل مکه و مدینه و حجاز آن روز معرفی کردند.  این دین در زمان حیات خودِ ایشان به امپراطوری های روم و ایران نیز ابلاغ شد و اندکی بعد در سراسر جهان آباد آن روز در آسیا، شمال آفریقا و بخشی از جنوب اروپا گسترش یافت.  به عبارت دیگر می توان گفت که این دین به اکثریت مردم روی کرۀ زمین ابلاغ شد و با وجود قرآن کریم، کتابی که انحرافی از اصل در آن نیست و تاکنون هم محفوظ مانده است، در اختیار مردم جهان قرار گرفت.

بعد از رحلت رسول اکرم (ص) به تعبیر شیعیان جهان، خواست ایشان در جانشینی خلافت اسلامی نادیده گرفته شد.  انتخاب خلیفۀ بعد از ایشان طبق سنت هائی انجام شد که پایه های آن در دین جدید مورد سؤال قرار گرفته بود.  دین اسلام تصریح کرده بود که سنت های باطل گذشته و مبتنی بر خانواده و تبارسالاری به کنار گذاشته شود و حق به آن گونه که خدا و پیامبرش به روشنی بیان فرموده بودند در جامعه ساری و جاری شود.  هر چند در پایان زمامداری خلیفۀ سوم عموم مردم به انحرافاتی که در دستگاه سیاسی ایجاد شده بود پی بردند و به سراغ حضرت علی (ع) آمدند تا زمام امور را به دست گیرند، اما انحراف های ایجاد شده در خاندان ابوسفیان در بخشی از گسترۀ اسلام از طریق حاکمیت معاویه باقی ماند.  در نهایت بعد از به شهادت رساندن حضرت علی (ع)، به گفته ابن خلدون مورخ مالکی مذهبِ عربِ قرن هشتم هجری قمری، خلافت در سراسر جهان اسلام به پادشاهی تبدیل شد.

انحراف در دستگاه سیاسی که تبلور ارادۀ جمعی است، در دستگاه فرهنگی و اقتصادی به خصوص در بین خواص جامعه، نیز آثار سوء خود را به جا گذاشت.  به طوری که در رفتارها و گفتارهای جانشین معاویه، پسرش یزید، دیگر رنگ و بوئی از سبک زندگی و حکومت داری اسلامی به چشم نمی خورد.  فرزندان حضرت فاطمۀ زهرا (س) دختر پیامبر اکرم (ص) که خود را به تبع پدرشان حضرت علی (ع) حافظ دین خدا می دانستند همۀ تلاش خود را برای احیای دین کردند.  امام حسن (ع) از طریق مدارا با معاویه سعی در حفظ دین نمودند.  معاویه ظاهر دین را رعایت می کرد و آن امام همام هم برای شکسته نشدن قبح دین ستیزی با او از در صلح درآمدند.  اما یزید جانشین او سازی دیگر زد و علناً شراب خواری نمود و دیگر ارزش های دینی را در ملاء عام شکست.  از این رو دیگر جای مدارا نبود و می بایست به همۀ جهان نشان داده شود که مشی او غیر دینی است.

امام حسین (ع) با بیعت نکردن با او به عنوان حاکم اسلامی نشان دادند که او از دین و سنت های دینی پیروی نمی کند.  اصرار یزید بر بیعت گرفتن از امام حسین (ع) کار را به صحرای کربلا کشاند و امام حسین (ع) را مجبور به به وجود آوردن صحنه ای کرد که تا قیامت زنده است و دل هر آزاده ای را در جهان، چه مسلمان باشد و چه نباشد، می لرزاند و حق را آشکار می کند.  این از خود گذشتگی و تحت الشعاع قرار دادن تمام علایق دنیائی در مقابل حفظ دین و ارزش های الهی و انسانی، از امام حسین (ع) چهره ای ساخت که در طول تاریخ بشری غیر قابل منازعه و برابری است.  او و یارانش به نمادی از حق در مقابل باطل در همۀ زمان ها و اعصار و در همه جا شدند.

به عبارت دیگر می توان گفت امام حسین(ع) با به وجود آوردن صحنۀ کربلا در همۀ تاریخ مبدل به نشانه و الگوی ایستادگی در مقابل انحراف، ظلم و فساد شدند و حرکت ایشان در گسترۀ تاریخ احیای دین جدّ او را فریاد کرد.  یعنی می توان گفت رسالت حضرت رسول اکرم (ص) با قیام کربلا، در طول تاریخ به شکلی ناب و بی پیرایه به کلّ بشریت ابلاغ شد و می شود.  کار ایشان موجب دمیده شدن روح تازه ای در دین اسلام ناب و ابلاغ این دین به همۀ کسانی شد که این فریاد را می شنوند.  او به راستی احیاگر دین الهی در طول تاریخ شد.

تلاش های بسیاری برای نرسیدن این فریاد به گوش دیگران و در همان زمان و بعد از آن در تحریف این واقعه صورت گرفت.  به این ترتیب با باقی ماندن سلسلۀ بنی امیه و بعد از آن بنی عباس تحریف دین تداوم یافت.  اما در هر محفلی که یاد و نام اما حسین (ع) می آمد نور دین مبین گسترش می یافت.  از این رو بود که شیعیان آن حضرت همواره تحت فشار و اختناق و آزار و اذیت بودند.

رسم ابوسفیانی از طریق آن سلسله های یاد شده و دیگر پیروان همان سبک و روش، یعنی کفار و منافقین، تداوم یافت تا به روزگار ما رسید.  هر چند با روی کار آمدن سلسله هائی مانند آل بویه، صفویه و بعد از آن تلاش هائی برای حاکم کردن دین ناب اسلامی صورت گرفت، اما به دلایلی که خود تحقیق و تحلیل مفصلی را می طلبد، تلاش ها عالم گیر نشد.  تا فرا رسیدن انقلاب اسلامی در ایران که در بهمن ماه سال ۱۳۵۷ هجری شمسی، نظامی را برپا کرد که با یاد و نام امام حسین (ع) جان یافت و تلاش خود را برای احیای دین جدّ او قرار داد.

نور انقلاب اسلامی که تلألو خود را از واقعۀ کربلا می گیرد امروز عالم گیر شده است.  نشانه های زیادی وجود دارد مبنی بر این که فریاد امام حسین (ع) به گوش همۀ اهل عالم رسیده است.  حضور چند ده میلیونی زائران امام حسین (ع) در روز اربعین سال های گذشته یکی از نشانه های ابلاغ رسالت او به کل عالم است.  قیام های صورت گرفته در منطقۀ غرب آسیا و به تازگی در قارۀ آمریکا پرتو هائی از این قیام و نشانه هائی از عالم گیر شدن فریاد حسینی است؛ فریاد مقاومت حق در مقابل باطل.  و این فریاد دروازۀ ورود به عالم پر فروغ دین مبین اسلام است.

زمان آن رسیده است که این دین مبین از پیرایه هائی که در طول تاریخ از جانب دشمنان و حتی طرفداران کم خرد و بی خرد به آن بسته شده است پاک شود و اسلام ناب به همان گونه که در دوران رسول اکرم (ص) عرضه شد، به مردم جهان عرضه و معرفی شود.  امروز بار اصلی این ابلاغ رسالت محمدی عمدتاً بر دوش ملت مسلمان و انقلابی ایران است.

لینک کوتاه : http://resanedanesh.ir/?p=1321

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آیت الله خامنه ای (3) ابن خلدون (2) اقتصاد اسلامی (5) الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (3) اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان (34) انقلاب اسلامی (2) تقی آزاد ارمکی (2) حسین کچویان (5) حمید پارسانیا (8) حوزه های دانش اجتماعی (3) حکمرانی اجتماعی (9) دانش اجتماعی مسلمین (69) دانشوران جدید (4) دانشوران کلاسیک (4) دانشگاه تهران (3) رضا غلامی (4) روش شناسی (7) روش شناسی دانش اجتماعی مسلمین (6) زیست بوم فرهنگ و دانش اجتماعی (3) سهیلا صادقی فسایی (3) سپهبد شهید قاسم سلیمانی (5) سیاستگذاری (4) سید سعید زاهد زاهدانی (3) عدالت (4) عدالت اجتماعی (3) عدالت پژوهی (4) عقل سرخ (3) علوم اجتماعی (3) علوم انسانی اسلامی (4) علوم انسانی بومی (3) غلامرضا جمشیدیها (6) فضای مجازی (3) فلسفه و علوم اجتماعی (6) قیام حضرت سیدالشهدا علیه السلام (5) متفکران مسلمان (4) مسائل و آسیبهای اجتماعی (2) ملت امام حسین علیه السلام (9) مهدی حسین زاده یزدی (5) نشست علمی (4) نشست های دانش (4) نظریه پردازی (3) ِزنان، خانواده و دانش اجتماعی (4) پرونده ویژه (9) پیشرفت و تحول اجتماعی (6) کتاب (11)