• امروز : پنج شنبه - ۱۸ آذر - ۱۴۰۰
  • برابر با : 5 - جماد أول - 1443
  • برابر با : Thursday - 9 December - 2021
2
دکتر غلامرضا جمشیدیها؛

راه امام حسین(ع) ادامه دارد؛ یزید زمانه را بشناسیم

  • کد خبر : 1202
  • 08 شهریور 1399 - 10:13
راه امام حسین(ع) ادامه دارد؛ یزید زمانه را بشناسیم
جریان «حسین وارث آدم» تا امیر المومنین و جریان «اسلام اموی» در طول تاریخ از گذشته تا انقلاب اسلامی و بعد ادامه داشته و ادامه خواهد داشت. این ما هستیم که بایستی موضع خود را در برابر این جریان روشن کنیم. یا با حسین زمانه و یا یزد زمانه. چه در سطح ملی، یا منطقه ای و جهانی . یزید و شمر امروز با دیروز فرقی ندارند. چرا که به فرمایش امام خمینی «بشر همه جا یک جنس است و یک نوع است و یکی است». (صحیفه امام خمینی، 1389: 83، جلد 16)

به گزارش رسانه دانش؛ پرونده ویژه «ملّت امام حسین(علیه السلام)» با موضوع مطالعه اجتماعی قیام حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) و جامعه امروز، با آثاری از استادان و پژوهشگران اجتماعی در آستانه شب عاشورای ۱۴۴۲ و همزمان با آغاز به کار رسمی تارنمای «رسانه دانش» منتشر می شود.

در ادامه یادداشت اختصاصی دکتر غلامرضا جمشیدیها، استاد گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران را در این پرونده ویژه از نظر می گذرانیم. 

 

استاد شهید مطهری در بحث از آینده انقلاب اسلامی ایران، با ارجاع به دو آیه از قرآن مجید، به تحولات انقلاب اسلامی در صدر اسلام پرداخته و برای پردازش نظریه ای جدید به آیه یازده سورۀ رعد و آیه سوم سوره مائده[۱].اشاره کرده است. این آیه(سوم سوره مائده) که به نظر شهید مطهری  به آیه امامت هم مشهور است، محل ارجاع ذهنی ایشان است(مطهری، ۱۳۸۵: ۵۵). در این آیه خداوند تبارک و تعالی قبل از اشاره به تکمیل دین (الیوم اکملت لکم دینکم…) به مسلمانان هشدار می دهد که «…امروز کافران از (شکست) آیین شما نومید شدند؛ بنابراین از آنها نترسید و از من بترسید….». (قرآن ، مائده،آیه سوم) براساس این عبارت استاد مطهری با تأکید بر مکتوبات مفسرین می نویسد که خطر، بعد از این شما را از درون تهدید میکند، نه ازبیرون؛ به عبارتی خطر از بیرون رفع شده است ولی خطر از درون وجود دارد. در این عبارت از خدا بترسید یعنی از قانون خدا، عدل خدا، سنت خدا. ( همان: ۵۶) 

استاد با تکیه بر این نظریه، به تحلیل تحولات تاریخ صدر اسلام پرداخته می آورد، می فرماید تغییر مسیر انقلاب اسلامی صدر اسلام یک نمونه از این نظریه است:  یکی از نمونه هایش این است که مسیر انقلاب اسلامی صدر اسلام عوض شد، رنگ و شکلش  عوض شد یعنی یک چیزی بود، (به) وسیله گروهی کم و بیش تبدیل شد به چیز دیگر، در اثر رخنه افراد فرصت طلب، رخنه دشمنانی که تا دیروز با اسلام می جنگیدند بعد تعییر شکل و قیافه دادند و این مسیر را عوض کردند. البته نمی گویم صد در صد عوض شد. اگر صد در صد عوض شده بود که امروز از اسلام خبری نبود (همان: ۵۷).

همانطور که استاد مطهری می فرمایند مسیر اسلام عوض شده است. در نتیجه در تاریخ با دو اسلام روبرو هستم اسلام خدا و اولیای او و اسلام ساخته و پرداختۀ  سلاطین اموی و عباسی می باشد که در برابر قرآن و آیین مقدس پیامبر بزرگ اسلام درست شده است( امام خمینی، ۱۳۸۹: ۴۸۶، صحیفه جلد ۲)

درگیری بین ایندو اسلام، یا  جنگ مذهب بر علیه  مدهب در  صحنه کربلا علنی می شود. در یک طرف امام حسین(ع) نماینده اسلام اولیای خدا و دیگر لشکریان یزید نماینده اسلام خود ساخته سلاطین اموی. هریک از این دو نماینده یا تیپ ایده آل جریان فکری هستد که برای همیشه در تاریخ پیروان خاص خود را دارند.

امام حسین(ع) نماینده جریان توحیدی است و در نتیجه  وارث آدم، نوح نبی الله ، ابراهیم خلیل الله ، موسی کلیم الله ، عیسی روح الله ، محمد حبیب الله  و امیرالمومین علیه السلام است. و از آن طرف اسلام اموی که پیروانش بیناد و اساس ظلم را بر اهل البیت روا داشتند. کسانی مانند آل زیاد، آل مروان، عمربن سعد و شمر ، ابا سفیان ، معاویه و یزید بن معاویه . همانطور که این گروه  همه خباثت ها ، زشتی ها را در رفتار و عمل خود بازنمایی کردند. امام حسین (ع) وارث همه خوبی است، و همه خوبی را در کلام، رفتار و عمل بازنمایی می کند.

نکته اساسی این است که امام حسین علیه السلام با خون خود و یاران و فرزندان خود نشان داد که جریان اسلام ناب محمدی متفاوت  از اسلام حاکمانی است که به امامت علی(ع)  در حرف و عمل اعتقادی ندارند.

جریان «حسین وارث آدم» تا امیر المومنین و جریان «اسلام اموی» در طول تاریخ از گذشته تا انقلاب اسلامی و بعد ادامه داشته و ادامه خواهد داشت. این ما هستیم که بایستی موضع خود را در برابر این جریان روشن کنیم. یا با حسین زمانه و یا یزد زمانه. چه در سطح ملی، یا منطقه ای و جهانی . یزید و شمر امروز با دیروز فرقی ندارند. چرا که به فرمایش امام خمینی «بشر همه جا یک جنس است و یک نوع است و یکی است».( صحیفه امام خمینی، ۱۳۸۹: ۸۳، جلد ۱۶) پس تفاوت یزید زمانه با یزید گذشته فقط در ظاهر است که آن کروات نداشت و این دارد. پس یزید زمانه ما یزید کراواتی است، خواه  امریکایی، اروپایی، یا دلبستگان به آنها باشند.

پیش به سوی برپائی اسلام ناب محمدی (ص) در سراسر جهان

 

  • امام خمینی(ره)، ۱۳۸۹، صحیفه امام، جلد ۲ ، تهران ، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
  • مطهری، مرتضی، ۱۳۸۵، آینده انقلاب اسلامی ، تهران ، انتشارات صدرا

.

 

 

 

 [۱]  از نظر استاد مطهری، سوره مائده، جزء آخرین سوره هایی است که بر پیغمبر اکرم نازل شده است و بعضی آن را آخرین سوره دانسته اند. از نزول این سوره تا وفات پیغمبر اکرم  در حدود دو ماه بیشتر طول نکشید.. بنابراین این سوره وقتی نازل شده است که اسلام بر محیط خودش پیروز شده بود( مطهری، ۱۳۸۵: ۵۵)

لینک کوتاه : http://resanedanesh.ir/?p=1202

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آیت الله خامنه ای (3) ابن خلدون (2) اقتصاد اسلامی (5) الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (3) اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان (34) انقلاب اسلامی (2) تقی آزاد ارمکی (2) حسین کچویان (5) حمید پارسانیا (8) حوزه های دانش اجتماعی (3) حکمرانی اجتماعی (9) دانش اجتماعی مسلمین (69) دانشوران جدید (4) دانشوران کلاسیک (4) دانشگاه تهران (3) رضا غلامی (4) روش شناسی (7) روش شناسی دانش اجتماعی مسلمین (6) زیست بوم فرهنگ و دانش اجتماعی (3) سهیلا صادقی فسایی (3) سپهبد شهید قاسم سلیمانی (5) سیاستگذاری (4) سید سعید زاهد زاهدانی (3) عدالت (4) عدالت اجتماعی (3) عدالت پژوهی (4) عقل سرخ (3) علوم اجتماعی (3) علوم انسانی اسلامی (4) علوم انسانی بومی (3) غلامرضا جمشیدیها (6) فضای مجازی (3) فلسفه و علوم اجتماعی (6) قیام حضرت سیدالشهدا علیه السلام (5) متفکران مسلمان (4) مسائل و آسیبهای اجتماعی (2) ملت امام حسین علیه السلام (9) مهدی حسین زاده یزدی (5) نشست علمی (4) نشست های دانش (4) نظریه پردازی (3) ِزنان، خانواده و دانش اجتماعی (4) پرونده ویژه (9) پیشرفت و تحول اجتماعی (6) کتاب (11)